10 tips & tricks om je digitaal welzijn te verbeteren

Technologie speelt een centrale rol in ons leven. We staan ermee op en gaan ermee slapen. Dankzij technologie hebben we vlot toegang tot informatie, communiceren we beter én sneller en kunnen we moeiteloos in contact komen met mensen van over de hele wereld.

Dat technologische innovaties zoals internet en smartphones een positieve impact hebben op ons leven is onmiskenbaar. Maar worden we niet minstens even vaak ook (nodeloos) afgeleid door technologie? Is onze relatie met technologie wel altijd gezond?

Als je jezelf die vraag stelt, ben je bezig met je digitaal welzijn. Want technologie moet ons helpen om onze doelen te bereiken, in plaats van ons af te leiden en ons zo soms te verhinderen om onze doelstellingen te behalen.

We geven je graag enkele tips om optimaal gebruik te maken van technologie en zo je digitaal welzijn te verbeteren.

 

10 tips om evenwichtiger om te gaan met technologie

 

#1 Installeer een digitale welzijn-app om je schermtijd te monitoren en te beheren. Zo leer je meer bewust omgaan met je telefoon. Zo’n app laat je namelijk toe om limieten in te stellen, zodat je bijvoorbeeld maar maximum 5 meldingen per dag ontvangt of je bepaalde applicaties (Hallo Instagram en Facebook!) maar een uur per dag kan gebruiken. Je kan je gsm ook op nachtmodus zetten zodat je ’s nachts geen enkele notificatie of andere meldingen krijgt.

Enkele digitale welzijn-apps: Android Digital Wellbeing, iOS Screen Time, MyAnalytics en Viva Insights in Microsoft 365, RescueTime, ActionDash en Digitox

#2 Neem je smartphone niet mee in je slaapkamer, maar laad hem ’s nachts ergens anders op. Zo wordt je aandacht niet meteen naar je gsm toegetrokken zodra je een notificatie of bericht krijgt of wanneer je wekker ’s ochtends gaat. (Ja, een old-school wekker bestaat nog gewoon, hoor!)

#3 Ook op het werk worden we vaak afgeleid door binnenkomende mailtjes. Het helpt om je mailbox niet constant open te laten staan, maar hem bewust slechts 2 of 3 keer per dag te openen om je mails te beantwoorden.

 #4 Pushnotificaties zijn toch zo leuk! Maar vind je dat ook nog als je constant meldingen krijgt van apps die je eigenlijk toch al weken of maanden lang niet gebruikt hebt? Beheer dus je notificaties beter en schakel onnodige pushberichten uit.

#5 Zet je gsm elke dag uit van 20u tot je gaat slapen. Zo kan je na je werkdag écht ontspannen en je geest tot rust laten komen. En dat doe je immers niet door constant naar je berichten, sociale media of mails te kijken.

 #6 Werk met “blokken” in je agenda op het werk. Zo weet jij wanneer het tijd is om even weg te stappen van je laptop voor een welverdiende pauze, en je collega’s weten meteen ook dat je op dat moment niet beschikbaar bent.


#7 Weet jij aan welke apps je het meeste tijd spendeert (of verliest)? Zorg er dan voor dat deze niet op het homescherm van je smartphone staan. Zo voorkom je dat je (onbewust) constant deze apps opent om te zien wat je gemist hebt.

#8 Spreek af met collega’s (en bazen) dat je na een bepaald uur niet meer bereikbaar bent (tenzij voor een noodgeval natuurlijk). Zo hoef jij niet constant je telefoon in de buurt te houden en kan je je aandacht houden bij je gezin, huisgenoten en vrijetijdsbesteding.

#9 Ook je kinderen hebben er baat bij om meer evenwichtig om te gaan met technologie. Er bestaan tegenwoordig heel wat apps voor ouderlijk toezicht, die je toelaten om je kinderen hierbij te helpen. Net zoals digitale welzijn-apps kan je met dergelijke applicaties de schermtijd van je kinderen beperken, filters opzetten en bepaalde websites blokkeren.

#10 Kan jij het aan om eens een paar uur helemaal geen technologie te gebruiken? Dus ook geen tv, radio, computer of gsm? (En nee, ook geen smartwatch!) Plan dan regelmatig eens een digitale detox in en kies voor een wandeling, een uurtje yoga of een goed boek.

 

Ben jij geïnspireerd geraakt door dit artikel? Dan hebben we ons doel bereikt en kunnen we nu zelf ook onze laptop uitzetten 😉

Wil je meer weten over microsoft viva?

Neem gerust contact met ons op

Schrijf in op onze nieuwsbrief