Software-as-a-service is hot en is in enkele jaren tijd de gewoonste zaak van de wereld geworden voor heel wat eindgebruikers. Niettemin zijn hier vandaag nog heel wat vooroordelen aan verbonden: “Is deze oplossing niet veel duurder dan software die we rechtstreeks aanschaffen? Is het niet riskant om al onze functionaliteiten in handen te leggen van één leverancier? En, is een dergelijke oplossing wel in staat zich aan te passen aan de behoeften van ons bedrijf?” Stuk voor stuk terechte bedenkingen die desalniettemin een grondige analyse kunnen gebruiken. Incrius ging op onderzoek uit en ontleedde enkele beweringen.
1. “Het prijs-per-maand-per-user-model is duurder dan wanneer je zelf je software aankoopt.”
Wanneer je software eenmalig aankoopt, hang je vast aan een onveranderlijk model. Het aantal licenties is niet aanpasbaar; de mogelijkheden zijn statisch en gebaseerd op de noden van het moment van aanschaffen. De kans dat je Office softwarepakket vandaag nog werkt, is groot, maar het risico bestaat dat het niet meer aansluit bij je huidige noden en hier meer ergernis uit voortvloeit dan productiviteit.
Bij een abonnementsformule blijft je software continu op alle vlakken up-to-date. Je kan bovendien het aantal abonnementen dynamisch aanpassen aan het aantal medewerkers en een geschikt abonnement per workload kiezen. De meerwaarde van een Microsoft 365-abonnement is de afgelopen jaren groter dan ooit gebleken. Het omschakelen van kantoor naar thuiswerk was – voor bedrijven die reeds met een maandelijks aanpasbaar model aan de slag waren – stukken eenvoudiger.
Bovendien voegt Microsoft voortdurend nieuwe functionaliteiten toe aan haar pakketten en dat terwijl de abonnementskost hetzelfde blijft: een volledig ontwikkelde Teams app of extra securityfunctionaliteiten om je te beveiligen tegen het stijgend aantal bedreigingen, het zijn slechts enkele voorbeelden die abonnementhouders de afgelopen 12 maanden mochten ontvangen in hun strijd tegen de pandemie.
Wanneer je de waarde van dergelijk abonnement vergelijkt met de kosten die je hebt, dan is er duidelijk een heel groot verschil merkbaar, en dat in het voordeel van het prijs per maand per user model.
2. “Ik kan toch niet al mijn eieren in één mand leggen?”
Toch doe je dat vandaag al! Als je goede leasingtarieven wil voor jouw bedrijfswagens ga je liefst bij één leverancier jouw wagens leasen. Bij je telecom leverancier doe je net hetzelfde. Je maakt gebruik van bundels en geniet daarbij van packagevoordelen. Voor je software is dit niet anders.
Het is hierbij belangrijk om een leverancier te kiezen die openstaat voor en eenvoudig verbindt met andere oplossingen.
Microsoft 365 en Azure zijn hier goede voorbeelden van. Binnen deze oplossingen is integratie met andere leveranciers en oplossingen standaard voorzien. Dat laat toe om op een eenvoudige en veilige manier koppelingen te maken. Dat kan je doen om functionele behoeften te dekken en ook om het beheer van je IT te centraliseren.
De mogelijkheden zijn onbeperkt! If you can think it, you can do it.
Naast deze voordelen, biedt Microsoft uitzonderlijk veel servicegaranties en voldoen hun oplossingen standaard aan zeer hoge compliance- en securityeisen. Deze diensten maken onderdeel uit van het grootste privénetwerk ter wereld dat, met het oog op security, ook nog eens volledig door Microsoft zelf gemonitord wordt.
3. “Het prijs-per-maand-model zal nooit voldoen aan mijn bedrijfsbehoeften”
Veel softwareleveranciers bieden organisaties standaardproducten aan die hun effectiviteit reeds bewezen hebben. Dit is het resultaat van jarenlang onderzoek en is daardoor vaak de beste match voor jouw bedrijfsprocessen. Producten op maat laten ontwikkelen is dan ook niet altijd nodig en dikwijls een pak duurder. Vaak is het zelfs meer opportuun om een aantal van jouw bedrijfsprocessen opnieuw te evalueren en te optimaliseren zodat deze passen in de door de leverancier aangeboden werkwijzen. Een softwarepakket aanpassen aan bedrijfsprocessen die misschien niet meer op punt staan, is dan ook een maat voor niets.
Dat alles neemt niet weg dat applicaties soms wel beter moeten afgestemd worden op de bedrijfsnoden. Bij Microsoft zijn er heel wat mogelijkheden om de software op een zeer eenvoudige wijze aan te passen of met andere businesstoepassingen te laten samenwerken. Zo kunnen toepassingen perfect geïntegreerd worden met Sharepoint, One Drive, Teams en ga zo maar verder. Wanneer deze standaard connectoren niet voldoen, kan je ook gebruik maken van de zogenaamde power tools (Power Apps, Power Automate en Power BI). Deze stellen je in staat om – zonder enige kennis van programmeren – zaken met elkaar te verbinden.
Evalueer waar je staat
We kunnen de ICT-behoeften opdelen in drie grote lagen. Het is belangrijk dat de leverancier van oplossingen zowel als de integrator zich hiervan bewust zijn.
Onderste laag: Algemene productiviteit en collaboration
In deze laag zit IT vervat waar elk bedrijf gebruik van maakt, maar die weinig of geen concurrentieel voordeel biedt. Denk maar aan mail, opslag van bestanden en Office. Deze functionaliteiten kunnen on-premise worden uitgevoerd, maar heel veel bedrijven hebben vandaag reeds begrepen dat het interessanter is om dit in de cloud uit te voeren. Velen van hen kiezen hiervoor dan ook voor Microsoft 365.
Middelste laag: Line-of-businesstoepassingen
Hier gaat het om de typische bedrijfstoepassingen. Wat jouw bedrijf nodig heeft, zal hier dan ook vanzelfsprekend verschillen van wat een verzekeraar, garagist of IT-consultancy bedrijf nodig heeft. Deze processen draaiden vroeger standaard on-premise, maar staan vandaag bijna allemaal in de cloud.
Bovenste laag: Nice-to-haves
Wil je ooit IoT, AI of webbots integreren in jouw bedrijfsprocessen? Dan kan dat best ook in de cloud. Azure biedt hier een schatkist aan tools om jouw bedrijfsprocessen te optimaliseren en dit zowel binnen als buiten het Microsoft portfolio. Het open platform doet mythe 2 dan ook volledig teniet.
Jouw volgende stap
Wanneer je een leverancier of integrator kiest, is het belangrijk te evalueren hoe goed zij in staat zijn de drie lagen hierboven naadloos met elkaar te verbinden. We kiezen hier bij voorkeur voor een low-code/no-code aanpak, waarmee je snel kan schakelen en verbinden.
Wanneer je met Incrius in zee gaat, ben je meteen ook zeker dat de drie uitspraken die we in deze blog onderzochten tot het verleden behoren en je vol vertrouwen een veelbelovende cloud-toekomst tegemoet kan.
Bij Incrius zorgen we ervoor dat jouw bedrijfs-IT succesvol is en blijft. Dankzij ons ervaren team van IT-professionals helpen we je navigeren door nieuwe IT-ontwikkelingen en assisteren we je bij de implementatie van de nodige tools daarvoor.
Werken met een team dat kennis van zaken én ervaring heeft? Neem contact met ons op.
Quite possibly you’ll like us
Recente reacties