Alinco – Een ijzersterk partnership bij verhuis naar nieuwe site

Alinco logo

Alinco is een bedrijf gespecialiseerd in plaatverwerking en metaalconstructies in inox, aluminium en staal. Zo’n 70 ervaren vakmensen werken er dagelijks aan allerhande maatprojecten voor de farmaceutica, machinebouw, industriële toepassingen … Van lasersnijden en plooien tot het rollen en lassen van inox en superlegeringen: Alinco kan op meer dan 45 jaar ervaring vertrouwen om elk project tot een goed einde te brengen.

In 2023 verhuisde Alinco naar een indrukwekkende nieuwe site in Sint-Niklaas. Eentje met maar liefst meer dan 10.000 m² atelieroppervlakte. Voor een vlotte verhuis – en een gesmeerde dagelijkse werking daarna – was uiteraard ook de nodige IT-ondersteuning vereist. Daarvoor kon het metaalmaatwerkbedrijf op Incrius rekenen.

Organisatie met complexe IT-noden

“Mijn man en ik hebben Alinco 30 jaar geleden overgenomen”, vertelt Karine De Bie, bedrijfsleider van Alinco. “We hebben het bedrijf – dat toen nog heel klein was – gaandeweg gemoderniseerd, geïnformatiseerd en gedigitaliseerd. Die digitalisering was en is niet altijd vanzelfsprekend, want onze organisatie en verwachtingen zijn vrij complex.” 

“We werken bijvoorbeeld met heel veel verschillende systemen naast elkaar, zowel hardware als software. Heel wat softwareprogramma’s moeten geconnecteerd zijn, zodat ze continu met elkaar kunnen communiceren. Een deel van onze software zit automatisch in de cloud, een ander deel wordt on-prem beheerd. Die complexiteit is er nu eenmaal, vandaar dat een goede IT-partner voor Alinco heel belangrijk is.”

“Toen we 15 jaar geleden ons zusterbedrijf Deprest overnamen, werkten zij al met Incrius samen. Vaak is het zo dat bij een overname het moederbedrijf alles bij het dochterbedrijf implementeert. Maar bij ons was het omgekeerd: we waren zo overtuigd van de expertise die Incrius ons kon bieden dat we bij Alinco ook met hen in zee gegaan zijn.”

“Incrius is een partner die écht luistert. Wij gebruiken heel veel software die aan elkaar gekoppeld moet worden, en sommige programma’s schrijven we zelf. Dan heb je een partner nodig die meedenkt en begrijpt waar je naartoe wilt. Die hebben we gevonden in Incrius. Het Incrius-team staat voor al onze vragen open en reikt oplossingen aan die bij ons bedrijf passen.” Karine De Bie, bedrijfsleider Alinco

Karine De Bie & Peter Depratere
Alinco Sint-Niklaas

Vlotte IT-migratie naar nieuwe locatie 

Bij een verhuis komt altijd enorm veel kijken. In het geval van Alinco moesten heel wat partners samenwerken om een waterdichte planning op te stellen voor een vlekkeloze verhuis in het midden van het jaar. Ook Incrius was al vanaf het voortraject bij de migratie betrokken.

“IT op zich is voor ons bedrijf al heel ingewikkeld”, vertelt Karine. “Met de verhuis kwam daar dan ook nog de interactie met de verschillende partners bij. Wie doet wat? Wie zorgt voor de nodige elektriciteitsaansluitingen en access points? Welke systemen kiezen we? Het waren allemaal vragen die het team van Incrius voor zijn rekening heeft genomen. Door hier vooraf over na te denken en alles grondig in te plannen, is alles op het moment van de verhuis zelf heel vlot verlopen.”

Wat waren de verantwoordelijkheden van Incrius voor, tijdens en na de verhuis naar de nieuwe site?

Inrichting van het wifinetwerk

De keuze en implementatie van een draadloze netwerktechnologie voor zowel de kantoorruimte als de productieomgeving was een van de belangrijkste taken van Incrius.

“Het is essentieel dat er ook in ons atelier wifi is”, zegt Karine. “Niet alleen voor het persoonlijke comfort van onze mensen, maar ook omdat al onze scanners via wifi werken. Als je iets scant, moet je de info onmiddellijk op het scherm te zien krijgen en deze meteen kunnen wegschrijven. Die scanners zouden we echt niet meer kunnen missen.”

Incrius ging voor Ruckus Networks om Alinco van een krachtig wifinetwerk te voorzien. De draadloze technologie die Ruckus gebruikt, is ontworpen om stabiele verbindingen te bieden. Zelfs in omgevingen met veel interferentie, zoals de productieomgeving van Alinco. Het Ruckus-netwerk past het wifisignaal overal dynamisch aan om de best mogelijke connectie en dekking te garanderen. 

“De veiligheid van onze systemen is heel belangrijk voor ons. Incrius heeft daar dezelfde visie op. WPA3-encryptie, beveiligde gasttoegang en Multi-Factor Authenticatie (MFA) zijn maar enkele voorbeelden van hoe Incrius onze IT dagelijks beveiligt.” Karine De Bie

Data-opslag

Het volgende punt op de agenda? Incrius implementeerde Fujitsu Storage Spaces Direct (S2D) om alle data van Alinco op een slimme, veilige en efficiënte manier op te slaan en te beheren. Storage Spaces clustert meerdere servers en configureert automatisch een opslagpool over de servers heen. Als één bepaalde drive of servernode faalt, neemt een andere server over. Daardoor loop je minder risico op data- of productieverlies.

Karine: “We werken gedeeltelijk met cloud-oplossingen, maar beheren ook het liefst een deel van onze gegevens on-premises. Die hybride benadering biedt gemoedsrust in het geval van externe problemen, bijvoorbeeld wanneer er lokaal een elektriciteitspanne zou zijn.”

Access points op een hoog niveau

En dat mag je gerust letterlijk nemen. De productiehal van Alinco is namelijk 12 meter hoog. Omdat er ook rolbruggen aanwezig zijn, was het een betere keuze om de wifi access points niet aan het plafond, maar aan de muur te monteren. En dat op een hoogte van maar liefst 3,5 meter. Met de SmartMesh-technologie van Ruckus vormen de draadloze toegangspunten automatisch een mesh-netwerk voor een zo goed mogelijke wifiverbinding op elke plek in het atelier.

Alinco straalstuk
Laser Alinco
Productiehal 12m hoog
Alinco lassers

Complete IT-ondersteuning voor een bedrijf in volle groei

“Het feit dat alles zo goed verloopt, is het mooiste compliment voor Incrius”, zegt Karine.
“In de 15 jaar dat we samenwerken, hebben we nog nooit grote issues meegemaakt. Incrius is een betrouwbare partner die altijd een antwoord op onze vragen geeft en proactief alle mogelijkheden bekijkt om onze groei te ondersteunen.”

“Het is voor ons ook wel van belang dat we een vaste partner hebben. We werken al sinds jaar en dag samen met Thierry, en vinden dat een hele fijne en vlotte samenwerking. Bij onze vorige IT-partners was er dikwijls een groot verloop van contactpersonen, maar ook dat zit bij Incrius dus goed!”

Incrius divider

Verhuis jij binnenkort naar een nieuwe site of levert je productie-omgeving wel wat uitdagingen op voor (het digitaliseren van) je IT-infrastructuur? 

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.

Voluit – Vlotte migratie en overstap naar de cloud

logo Voluit

Voluit is een non-profitorganisatie die actief is in de zorgsector. Deze vzw begeleidt volwassenen met een beperking in dagbesteding, wonen, werken en vrije tijd. Onder haar huidige naam is Voluit vzw pas sinds 1 januari 2023 actief. Toen besloten de organisaties Obra/Baken en Den Dries om hun krachten te bundelen en er samen ‘voluit’ voor te gaan.

Bij zo’n fusie komt telkens heel wat kijken, ook op het vlak van IT. In hun zoektocht naar een IT-partner klopte Voluit bij Incrius aan.

Ondersteuning op maat van Voluit

Maurice Vansteenkiste, ICT-medewerker bij Voluit, vertelt waar zijn team precies naar op zoek was. “Bij Voluit werken we momenteel met z’n tweeën op de IT-dienst. Zowel mijn collega als ikzelf hebben eigenlijk geen IT-opleiding gevolgd: ik ben maatschappelijk werker en Dirk is orthopedagoog. We zijn allebei organisch tot IT-medewerker uitgegroeid. Dat lukt prima, maar voor de migratie van Obra/Baken en Den Dries hadden we nood aan een partner met de juiste knowhow en ervaring om alles in goede banen te leiden. Die partner vonden we in Incrius.”

“Incrius paste vanaf het begin hun manier van werken en communiceren aan ons aan”, vertelt Maurice. “Michael en Glenn kwamen niet met dure begrippen en moeilijke technische termen aandraven, maar met begrijpelijk en straightforward taalgebruik. Dat apprecieerden wij vanuit onze achtergrond enorm.”

“Maar wat hen voor ons écht van andere IT-ondersteunende bedrijven onderscheidt, is het verhaal dat Incrius vertelt. Ze doen alles samen met de klant, in onderling akkoord en met respect voor onze eigen input en waarden. Die focus op samenwerken is precies wat we nodig hadden.” Maurice Vansteenkiste

Plaats begeleid werk
woongedeelte
kookactiviteit op het terras
Begeleid werken in de serre

Omschakeling naar Microsoft 365 en de cloud: complete transitiebegeleiding van a tot z

Obra/Baken werkte voor de fusie al met het Microsoft 365-pakket en zat daarbij ook al volledig in de cloud. Bij Den Dries lag dit anders. Daar werd in een Google-omgeving gewerkt, waarbij zorgdossiers op lokale servers stonden die via VPN-verbindingen toegankelijk waren. Met de samensmelting tot Voluit wilde de organisatie volledig naar Microsoft overschakelen en naadloos in de cloud samenwerken. Een opdracht op maat van Incrius, als Microsoft Solutions Partner For Modern Work.

Maurice Vansteenkiste: “Onze zorgverleners steken al hun tijd natuurlijk het liefst in de zorg voor hun cliënten. Het was dus belangrijk dat de migratie van beide bedrijven ook op het vlak van IT efficiënt gebeurde. Met de hulp van Incrius is die switch goed verlopen.”

“Voor Obra/Baken betekende dit een omschakeling van werken in SharePoint-sites naar Microsoft Teams. Dat is nu onze enige ingang naar documenten en werkplaatsen. Voor de collega’s van Den Dries was de stap iets groter”, vervolgt Maurice. “Zij maakten de overstap van Google naar Microsoft 365. Maar ik zie dat iedereen heel vlot met de nieuwe Teams-omgeving omgaat. Ook het mailverkeer is een stuk afgenomen. We doen nu immers alles in Microsoft Teams. We delen daar nieuws in ons algemene infokanaal, werken samen aan documenten en communiceren met elkaar via de chatfunctie.”

Efficiënter beheer van IT-apparatuur

Samen met Incrius implementeerde Voluit sinds de migratie ook een oplossing voor eindpuntbeheer. Via Microsoft Intune en Endpoint Protection worden alle toestellen van medewerkers nu beter bijgehouden en opgevolgd. Zo behoudt de organisatie niet alleen het overzicht over alle IT-apparatuur die in omloop is, maar kan ze indien nodig ook toestellen vanop afstand blokkeren. Een belangrijk gegeven om de zorginformatie van cliënten veilig te stellen.

Maurice Vansteenkiste: “Dat we zoveel verschillende oplossingen kunnen combineren binnen het systeem van Microsoft 365, was voor Voluit ook een extra reden om voor deze cloudomgeving te kiezen.”

“Als non-profitorganisatie ontvangen we bovendien een jaarlijkse toelage voor Azure, waardoor we ook daar voordelig gebruik van kunnen maken om onze boekhoudsoftware beschikbaar te stellen op diverse locaties. Dat onze middelen als vzw beperkter zijn dan commerciële bedrijven, is trouwens nog iets wat Incrius al snel heel goed begreep”, besluit Maurice. “Hun mensen hielden hier rekening mee doorheen het hele traject en volgden de opdracht stap voor stap samen met ons op. Incrius voelde op alle vlakken echt aan als een natuurlijke partner voor Voluit!”

Begeleid werken
werken in de tuin
zelfstandig rugzak maken
weekplanning schema

Samengevat: een overzicht van de taken die Incrius, Microsoft Solutions Partner For Modern Work, voor Voluit uitvoerde als onderdeel van dit project:

  • Advies over de basic set-up van de migratie
  • Plan van aanpak met gefaseerde planning in Milestones

Milestone 1: architectuur uitwerken en afstemmen
– Voorbereidende vergaderingen om gebruikerssjablonen, security groups, Intranetarchitectuur, notificatie- en communicatieflows … af te stemmen

– Samenwerking met IT en ambassadeurs van Voluit om het standpunt van de eindgebruikers af te toetsen
Milestone 2: testomgeving voorbereiden
– Aankoop licenties Microsoft M365
– Configuratie Microsoft Intune, Teams en SharePoint
– Intranetmigratie en -opzet
– Opleidingen eindgebruikers met Q&A
Milestone 3: implementatie nieuwe M365-omgeving
– Oude omgeving blokkeren en redirecten
– Stand-by voor ondersteuning
Milestone 4: telefonie via Teams activeren
Milestone 5: overschakeling MS Access naar PowerPlatform
Milestone 6: verwijderen oude omgevingen

Incrius divider

Wil jij binnenkort je hele IT-omgeving omschakelen naar de cloud of wil je net zoals Voluit verschillende vestigingen migreren tot één samenhangende (infra-)structuur?

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.

Picanol Group – Future-proof with new Azure Stack HCI setup

A proper introduction 

Picanol group introduces itself as a global diversified business, active in machinery, agriculture, food, energy, water management, efficient (re)use of natural resources and other industrial markets with focus on water. Picanol Group employs approximately 7000 employees worldwide and has over a hundred locations in more than twenty-five countries. 

Need to partner up 

Being such a large enterprise that keeps expanding, the IT department needs to keep up to ensure business continuity. Therefor the on-prem IT-infrastructure was in need of renewal (a technical upgrade). At the same time they wanted to make their IT-environment future-ready and easier manageable. Although they have a cloud-first strategy, as a production environment they can’t rely on an active internet connection. In search for a reliable solution that fits their business needs, Picanol Group asked Incrius for advice and implementation.  

Define business needs 

High performance and storage-requirements on their main SQL-databases was of prime essence, also a single-pane-of glass overview on the IT-infrastructure was essential for an efficient management by the IT-department.  In addition, easy scalability in a growth scenario would be a great benefit, together with the added value for Disaster Recovery scenario’s. Concluding: Picanol group needed the benefits of cloud management and software-defined infrastructure that is compatible and applicable on on-prem infrastructure demands. 

Advice and implementation 

Incrius and Fujitsu (OEM-vendor) worked out a hybrid cloud solution, more specifically with Azure Stack HCI from Microsoft. We started with a 4-node Proof of Concept that was tested thoroughly with heavy workloads and real production circumstances. While a former PoC with another partner did not match all their needs, this solution did fit all boxes. Based on this setup the full proposal was tweaked and finalized. The implementation of the final setup consisted of a combination of a technical upgrade (upgrading the current applications and the operating systems they were running on) and a migration. 

Ready for the future 

The Corona-period put a lot of strain on delivery dates due to the CPU-storage, so it was a race against the clock to get everything ready on time. Today Picanol Group has a 12-node Azure stack HCI up and running successfully in their headquarters in Ypres Belgium and a 4-node setup in their new factory in Romania. With less technical maintenance hours, less failures, easier and faster scalability and more flexibility due to the cloud possibilities of Azure, Picanol Group is ready for the future. 

Future-proof in the cloud

Ben je benieuwd of Azure Stack HCI een geschikte oplossing is voor jouw bedrijf of wil je meer te weten komen over hybrid en cloud ? Aarzel dan niet om ons te contacteren.