Exocet – Vlotte IT-migratie en dagelijkse ontzorging

Gebouw Bodegraven

Duroc maakt deel uit van de Exocet Groep en is gespecialiseerd in oppervlaktebehandeling en corrosiebescherming van metalen onderdelen. In 2014 nam Exocet Bodegraven Metaal over, een fabrikant van draadstangen, die sindsdien verzinkt worden bij Duroc. En in 2024 werd de groep nog wat groter dankzij de overname van Duracoat, dat plastic- en fluorcoatings tegen corrosie aanbrengt.

Aangezien IT een onmisbare rol speelt in zowel Duroc, Bodegraven als Duracoat, kwam bij zo’n groepsorganisatie wel het een en ander kijken. De groep rekende op vaste ICT-partner Incrius voor het vlotte verloop van hun IT-migratie. Ook koos Duroc-Bodegraven voor het We-Care pakket van Incrius om het dagelijkse IT-beheer mee op te volgen.

Van 3 tenants naar één Microsoftomgeving

Tim Stroobandt, IT-manager van Duroc, Bodegraven en Duracoat, vertelt waarom de groep nood had aan extra handen voor hun IT-migratie. “Vroeger hadden we bij Microsoft drie verschillende tenants: voor elk bedrijf één, met alle verschillende gebruikers. Dat was in de praktijk echter heel complex. Personen die voor alle drie de bedrijven werken, zoals ikzelf, hadden drie verschillende user accounts en de bijhorende licenties nodig. Bovendien was het ook niet vanzelfsprekend om data te delen tussen de diverse tenants.”

Al snel werd dus besloten om de verschillende tenants naar één M365-omgeving te brengen. Daarvoor klopte de groep aan bij Incrius, al sinds jaar en dag de vaste IT-partner van Duroc. “Uit praktische overwegingen kozen we ervoor om de tenant van Duroc naar die van Bodegraven te verhuizen”, legt Tim uit. “In die omgeving waren namelijk al virtuele servers opgezet om onze migratie van on-premise naar de cloud voor te bereiden. En de meeste mensen zijn actief bij Bodegraven, wat dit een logische stap maakte. Ook de tenant van Duracoat heeft Incrius ondertussen verhuisd. Het instellen en beheren van policy’s zal voortaan dus heel wat gemakkelijker verlopen.”

“Incrius adviseert ons steeds als ze zien dat er dingen kunnen veranderen en verbeteren. Maar het Incrius-team ontlast mij vooral: ze volgen erg veel op waarvoor ik zelf geen tijd kan maken. Een grote hulp voor de hele groep!” 
Tim Stroobandt, IT-manager van Duroc, Bodegraven en Duracoat

Duroc logo
Bodegraven logo
Duracoat logo
Productie Bodegraven

Hybrid cloudstrategie 

Bijna alle software die Duroc gebruikt, is geschreven door Emmanuel Hens, eigenaar van het bedrijf. Deze maatsoftware maakt het dus moeilijk om volledig naar de cloud te verhuizen. Voor Bodegraven is wel nog een migratie naar Azure gepland. De servers die vandaag on-prem staan, zullen dan integraal naar de cloud overgezet worden.

“Het hybride systeem werkt vandaag wel goed voor ons”, zegt Tim. “Het is wél de bedoeling om onze hele fileshare naar SharePoint en OneDrive te krijgen. Ook hiervoor doen we een beroep op Incrius.”

We-Care: periodiek IT-onderhoud door Incrius

Door de fusie van Duroc met Bodegraven, en later Duracoat, kwam er uiteraard ook meer werk op IT-manager Tim Stroobandt af. Daarom koos de groep voor een We-Care contract via Incrius.

Tim: “We-Care is voor elke klant van Incrius een stukje maatwerk. Je kiest welke diensten erin zitten en welke niet. Incrius zorgde sowieso al voor ons VPN-beheer, monitoring van onze servers, en onze volledige netwerkinfrastructuur en connectiviteit. Met We-Care komen daar nog heel wat zaken bij. Zo hebben we bewust gekozen om ook user awareness in ons contract op te nemen, net als het globale beheer van handtekeningen.”

“Maar het belangrijkste dat er via We-Care nog bijkomt, zijn de gebruikersproblemen. Als onze medewerkers problemen ervaren, bijvoorbeeld met Outlook of Word, dan zullen hun vragen in de toekomst rechtstreeks bij Incrius terechtkomen. Zo kan ik mij toespitsen op de globale IT-planning en zaken zoals de implementatie van software.”

“Phishing en dergelijke praktijken zijn vandaag alom aanwezig. Daarom vinden we het belangrijk om ook meer user awareness te creëren bij onze medewerkers. Een taak die Incrius via We-Care op zich zal nemen.” Tim Stroobandt, IT-manager van Duroc, Bodegraven en Duracoat

Incrius We-care schema
Corrosiebescherming Duroc

Ontzorging voor de interne IT-dienst

“De samenwerking met Incrius dateert al van voor mijn tijd bij Duroc”, weet Tim. “Zo’n lang partnerschap is alleen mogelijk als de samenwerking goed verloopt. Incrius is vlot bereikbaar en heel toegankelijk. We kunnen altijd bij hen terecht als we intern vragen of problemen hebben. Omdat Incrius onze servers monitort, nemen ze proactief contact op als zij bepaalde issues opmerken. Zo hoef ik daar zelf eigenlijk nauwelijks mee bezig te zijn.”

Incrius divider

Heb jij meerdere Microsoft tenants die je graag wil samenvoegen of heb je interesse in ons We-care aanbod zodat je tijd overhoudt voor andere zaken? 

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.

CONTACTEER ONS

Quite possibly you’ll like us

Ons kantoor

Incrius N.V.
Dorpsstraat 19
BE-9270 Laarne
België

E-mail: hello@incrius.be
Tel: +32 9 231 26 88

Ondernemingsnummer: BE0418477301
Openingsuren
maandag - vrijdag:
08:30 - 12:30 / 13:00 - 17:00
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van

nieuwe artikels, producten, diensten en events.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Alinco – Een ijzersterk partnership bij verhuis naar nieuwe site

Alinco logo

Alinco is een bedrijf gespecialiseerd in plaatverwerking en metaalconstructies in inox, aluminium en staal. Zo’n 70 ervaren vakmensen werken er dagelijks aan allerhande maatprojecten voor de farmaceutica, machinebouw, industriële toepassingen … Van lasersnijden en plooien tot het rollen en lassen van inox en superlegeringen: Alinco kan op meer dan 45 jaar ervaring vertrouwen om elk project tot een goed einde te brengen.

In 2023 verhuisde Alinco naar een indrukwekkende nieuwe site in Sint-Niklaas. Eentje met maar liefst meer dan 10.000 m² atelieroppervlakte. Voor een vlotte verhuis – en een gesmeerde dagelijkse werking daarna – was uiteraard ook de nodige IT-ondersteuning vereist. Daarvoor kon het metaalmaatwerkbedrijf op Incrius rekenen.

Organisatie met complexe IT-noden

“Mijn man en ik hebben Alinco 30 jaar geleden overgenomen”, vertelt Karine De Bie, bedrijfsleider van Alinco. “We hebben het bedrijf – dat toen nog heel klein was – gaandeweg gemoderniseerd, geïnformatiseerd en gedigitaliseerd. Die digitalisering was en is niet altijd vanzelfsprekend, want onze organisatie en verwachtingen zijn vrij complex.” 

“We werken bijvoorbeeld met heel veel verschillende systemen naast elkaar, zowel hardware als software. Heel wat softwareprogramma’s moeten geconnecteerd zijn, zodat ze continu met elkaar kunnen communiceren. Een deel van onze software zit automatisch in de cloud, een ander deel wordt on-prem beheerd. Die complexiteit is er nu eenmaal, vandaar dat een goede IT-partner voor Alinco heel belangrijk is.”

“Toen we 15 jaar geleden ons zusterbedrijf Deprest overnamen, werkten zij al met Incrius samen. Vaak is het zo dat bij een overname het moederbedrijf alles bij het dochterbedrijf implementeert. Maar bij ons was het omgekeerd: we waren zo overtuigd van de expertise die Incrius ons kon bieden dat we bij Alinco ook met hen in zee gegaan zijn.”

“Incrius is een partner die écht luistert. Wij gebruiken heel veel software die aan elkaar gekoppeld moet worden, en sommige programma’s schrijven we zelf. Dan heb je een partner nodig die meedenkt en begrijpt waar je naartoe wilt. Die hebben we gevonden in Incrius. Het Incrius-team staat voor al onze vragen open en reikt oplossingen aan die bij ons bedrijf passen.” Karine De Bie, bedrijfsleider Alinco

Karine De Bie & Peter Depratere
Alinco Sint-Niklaas

Vlotte IT-migratie naar nieuwe locatie 

Bij een verhuis komt altijd enorm veel kijken. In het geval van Alinco moesten heel wat partners samenwerken om een waterdichte planning op te stellen voor een vlekkeloze verhuis in het midden van het jaar. Ook Incrius was al vanaf het voortraject bij de migratie betrokken.

“IT op zich is voor ons bedrijf al heel ingewikkeld”, vertelt Karine. “Met de verhuis kwam daar dan ook nog de interactie met de verschillende partners bij. Wie doet wat? Wie zorgt voor de nodige elektriciteitsaansluitingen en access points? Welke systemen kiezen we? Het waren allemaal vragen die het team van Incrius voor zijn rekening heeft genomen. Door hier vooraf over na te denken en alles grondig in te plannen, is alles op het moment van de verhuis zelf heel vlot verlopen.”

Wat waren de verantwoordelijkheden van Incrius voor, tijdens en na de verhuis naar de nieuwe site?

Inrichting van het wifinetwerk

De keuze en implementatie van een draadloze netwerktechnologie voor zowel de kantoorruimte als de productieomgeving was een van de belangrijkste taken van Incrius.

“Het is essentieel dat er ook in ons atelier wifi is”, zegt Karine. “Niet alleen voor het persoonlijke comfort van onze mensen, maar ook omdat al onze scanners via wifi werken. Als je iets scant, moet je de info onmiddellijk op het scherm te zien krijgen en deze meteen kunnen wegschrijven. Die scanners zouden we echt niet meer kunnen missen.”

Incrius ging voor Ruckus Networks om Alinco van een krachtig wifinetwerk te voorzien. De draadloze technologie die Ruckus gebruikt, is ontworpen om stabiele verbindingen te bieden. Zelfs in omgevingen met veel interferentie, zoals de productieomgeving van Alinco. Het Ruckus-netwerk past het wifisignaal overal dynamisch aan om de best mogelijke connectie en dekking te garanderen. 

“De veiligheid van onze systemen is heel belangrijk voor ons. Incrius heeft daar dezelfde visie op. WPA3-encryptie, beveiligde gasttoegang en Multi-Factor Authenticatie (MFA) zijn maar enkele voorbeelden van hoe Incrius onze IT dagelijks beveiligt.” Karine De Bie

Data-opslag

Het volgende punt op de agenda? Incrius implementeerde Fujitsu Storage Spaces Direct (S2D) om alle data van Alinco op een slimme, veilige en efficiënte manier op te slaan en te beheren. Storage Spaces clustert meerdere servers en configureert automatisch een opslagpool over de servers heen. Als één bepaalde drive of servernode faalt, neemt een andere server over. Daardoor loop je minder risico op data- of productieverlies.

Karine: “We werken gedeeltelijk met cloud-oplossingen, maar beheren ook het liefst een deel van onze gegevens on-premises. Die hybride benadering biedt gemoedsrust in het geval van externe problemen, bijvoorbeeld wanneer er lokaal een elektriciteitspanne zou zijn.”

Access points op een hoog niveau

En dat mag je gerust letterlijk nemen. De productiehal van Alinco is namelijk 12 meter hoog. Omdat er ook rolbruggen aanwezig zijn, was het een betere keuze om de wifi access points niet aan het plafond, maar aan de muur te monteren. En dat op een hoogte van maar liefst 3,5 meter. Met de SmartMesh-technologie van Ruckus vormen de draadloze toegangspunten automatisch een mesh-netwerk voor een zo goed mogelijke wifiverbinding op elke plek in het atelier.

Alinco straalstuk
Laser Alinco
Productiehal 12m hoog
Alinco lassers

Complete IT-ondersteuning voor een bedrijf in volle groei

“Het feit dat alles zo goed verloopt, is het mooiste compliment voor Incrius”, zegt Karine.
“In de 15 jaar dat we samenwerken, hebben we nog nooit grote issues meegemaakt. Incrius is een betrouwbare partner die altijd een antwoord op onze vragen geeft en proactief alle mogelijkheden bekijkt om onze groei te ondersteunen.”

“Het is voor ons ook wel van belang dat we een vaste partner hebben. We werken al sinds jaar en dag samen met Thierry, en vinden dat een hele fijne en vlotte samenwerking. Bij onze vorige IT-partners was er dikwijls een groot verloop van contactpersonen, maar ook dat zit bij Incrius dus goed!”

Incrius divider

Verhuis jij binnenkort naar een nieuwe site of levert je productie-omgeving wel wat uitdagingen op voor (het digitaliseren van) je IT-infrastructuur? 

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.

Picanol Group – Future-proof with new Azure Stack HCI setup

A proper introduction 

Picanol group introduces itself as a global diversified business, active in machinery, agriculture, food, energy, water management, efficient (re)use of natural resources and other industrial markets with focus on water. Picanol Group employs approximately 7000 employees worldwide and has over a hundred locations in more than twenty-five countries. 

Need to partner up 

Being such a large enterprise that keeps expanding, the IT department needs to keep up to ensure business continuity. Therefor the on-prem IT-infrastructure was in need of renewal (a technical upgrade). At the same time they wanted to make their IT-environment future-ready and easier manageable. Although they have a cloud-first strategy, as a production environment they can’t rely on an active internet connection. In search for a reliable solution that fits their business needs, Picanol Group asked Incrius for advice and implementation.  

Define business needs 

High performance and storage-requirements on their main SQL-databases was of prime essence, also a single-pane-of glass overview on the IT-infrastructure was essential for an efficient management by the IT-department.  In addition, easy scalability in a growth scenario would be a great benefit, together with the added value for Disaster Recovery scenario’s. Concluding: Picanol group needed the benefits of cloud management and software-defined infrastructure that is compatible and applicable on on-prem infrastructure demands. 

Advice and implementation 

Incrius and Fujitsu (OEM-vendor) worked out a hybrid cloud solution, more specifically with Azure Stack HCI from Microsoft. We started with a 4-node Proof of Concept that was tested thoroughly with heavy workloads and real production circumstances. While a former PoC with another partner did not match all their needs, this solution did fit all boxes. Based on this setup the full proposal was tweaked and finalized. The implementation of the final setup consisted of a combination of a technical upgrade (upgrading the current applications and the operating systems they were running on) and a migration. 

Ready for the future 

The Corona-period put a lot of strain on delivery dates due to the CPU-storage, so it was a race against the clock to get everything ready on time. Today Picanol Group has a 12-node Azure stack HCI up and running successfully in their headquarters in Ypres Belgium and a 4-node setup in their new factory in Romania. With less technical maintenance hours, less failures, easier and faster scalability and more flexibility due to the cloud possibilities of Azure, Picanol Group is ready for the future. 

Future-proof in the cloud

Ben je benieuwd of Azure Stack HCI een geschikte oplossing is voor jouw bedrijf of wil je meer te weten komen over hybrid en cloud ? Aarzel dan niet om ons te contacteren.