Alinco – Een ijzersterk partnership bij verhuis naar nieuwe site

Alinco logo

Alinco is een bedrijf gespecialiseerd in plaatverwerking en metaalconstructies in inox, aluminium en staal. Zo’n 70 ervaren vakmensen werken er dagelijks aan allerhande maatprojecten voor de farmaceutica, machinebouw, industriële toepassingen … Van lasersnijden en plooien tot het rollen en lassen van inox en superlegeringen: Alinco kan op meer dan 45 jaar ervaring vertrouwen om elk project tot een goed einde te brengen.

In 2023 verhuisde Alinco naar een indrukwekkende nieuwe site in Sint-Niklaas. Eentje met maar liefst meer dan 10.000 m² atelieroppervlakte. Voor een vlotte verhuis – en een gesmeerde dagelijkse werking daarna – was uiteraard ook de nodige IT-ondersteuning vereist. Daarvoor kon het metaalmaatwerkbedrijf op Incrius rekenen.

Organisatie met complexe IT-noden

“Mijn man en ik hebben Alinco 30 jaar geleden overgenomen”, vertelt Karine De Bie, bedrijfsleider van Alinco. “We hebben het bedrijf – dat toen nog heel klein was – gaandeweg gemoderniseerd, geïnformatiseerd en gedigitaliseerd. Die digitalisering was en is niet altijd vanzelfsprekend, want onze organisatie en verwachtingen zijn vrij complex.” 

“We werken bijvoorbeeld met heel veel verschillende systemen naast elkaar, zowel hardware als software. Heel wat softwareprogramma’s moeten geconnecteerd zijn, zodat ze continu met elkaar kunnen communiceren. Een deel van onze software zit automatisch in de cloud, een ander deel wordt on-prem beheerd. Die complexiteit is er nu eenmaal, vandaar dat een goede IT-partner voor Alinco heel belangrijk is.”

“Toen we 15 jaar geleden ons zusterbedrijf Deprest overnamen, werkten zij al met Incrius samen. Vaak is het zo dat bij een overname het moederbedrijf alles bij het dochterbedrijf implementeert. Maar bij ons was het omgekeerd: we waren zo overtuigd van de expertise die Incrius ons kon bieden dat we bij Alinco ook met hen in zee gegaan zijn.”

“Incrius is een partner die écht luistert. Wij gebruiken heel veel software die aan elkaar gekoppeld moet worden, en sommige programma’s schrijven we zelf. Dan heb je een partner nodig die meedenkt en begrijpt waar je naartoe wilt. Die hebben we gevonden in Incrius. Het Incrius-team staat voor al onze vragen open en reikt oplossingen aan die bij ons bedrijf passen.” Karine De Bie, bedrijfsleider Alinco

Karine De Bie & Peter Depratere
Alinco Sint-Niklaas

Vlotte IT-migratie naar nieuwe locatie 

Bij een verhuis komt altijd enorm veel kijken. In het geval van Alinco moesten heel wat partners samenwerken om een waterdichte planning op te stellen voor een vlekkeloze verhuis in het midden van het jaar. Ook Incrius was al vanaf het voortraject bij de migratie betrokken.

“IT op zich is voor ons bedrijf al heel ingewikkeld”, vertelt Karine. “Met de verhuis kwam daar dan ook nog de interactie met de verschillende partners bij. Wie doet wat? Wie zorgt voor de nodige elektriciteitsaansluitingen en access points? Welke systemen kiezen we? Het waren allemaal vragen die het team van Incrius voor zijn rekening heeft genomen. Door hier vooraf over na te denken en alles grondig in te plannen, is alles op het moment van de verhuis zelf heel vlot verlopen.”

Wat waren de verantwoordelijkheden van Incrius voor, tijdens en na de verhuis naar de nieuwe site?

Inrichting van het wifinetwerk

De keuze en implementatie van een draadloze netwerktechnologie voor zowel de kantoorruimte als de productieomgeving was een van de belangrijkste taken van Incrius.

“Het is essentieel dat er ook in ons atelier wifi is”, zegt Karine. “Niet alleen voor het persoonlijke comfort van onze mensen, maar ook omdat al onze scanners via wifi werken. Als je iets scant, moet je de info onmiddellijk op het scherm te zien krijgen en deze meteen kunnen wegschrijven. Die scanners zouden we echt niet meer kunnen missen.”

Incrius ging voor Ruckus Networks om Alinco van een krachtig wifinetwerk te voorzien. De draadloze technologie die Ruckus gebruikt, is ontworpen om stabiele verbindingen te bieden. Zelfs in omgevingen met veel interferentie, zoals de productieomgeving van Alinco. Het Ruckus-netwerk past het wifisignaal overal dynamisch aan om de best mogelijke connectie en dekking te garanderen. 

“De veiligheid van onze systemen is heel belangrijk voor ons. Incrius heeft daar dezelfde visie op. WPA3-encryptie, beveiligde gasttoegang en Multi-Factor Authenticatie (MFA) zijn maar enkele voorbeelden van hoe Incrius onze IT dagelijks beveiligt.” Karine De Bie

Data-opslag

Het volgende punt op de agenda? Incrius implementeerde Fujitsu Storage Spaces Direct (S2D) om alle data van Alinco op een slimme, veilige en efficiënte manier op te slaan en te beheren. Storage Spaces clustert meerdere servers en configureert automatisch een opslagpool over de servers heen. Als één bepaalde drive of servernode faalt, neemt een andere server over. Daardoor loop je minder risico op data- of productieverlies.

Karine: “We werken gedeeltelijk met cloud-oplossingen, maar beheren ook het liefst een deel van onze gegevens on-premises. Die hybride benadering biedt gemoedsrust in het geval van externe problemen, bijvoorbeeld wanneer er lokaal een elektriciteitspanne zou zijn.”

Access points op een hoog niveau

En dat mag je gerust letterlijk nemen. De productiehal van Alinco is namelijk 12 meter hoog. Omdat er ook rolbruggen aanwezig zijn, was het een betere keuze om de wifi access points niet aan het plafond, maar aan de muur te monteren. En dat op een hoogte van maar liefst 3,5 meter. Met de SmartMesh-technologie van Ruckus vormen de draadloze toegangspunten automatisch een mesh-netwerk voor een zo goed mogelijke wifiverbinding op elke plek in het atelier.

Alinco straalstuk
Laser Alinco
Productiehal 12m hoog
Alinco lassers

Complete IT-ondersteuning voor een bedrijf in volle groei

“Het feit dat alles zo goed verloopt, is het mooiste compliment voor Incrius”, zegt Karine.
“In de 15 jaar dat we samenwerken, hebben we nog nooit grote issues meegemaakt. Incrius is een betrouwbare partner die altijd een antwoord op onze vragen geeft en proactief alle mogelijkheden bekijkt om onze groei te ondersteunen.”

“Het is voor ons ook wel van belang dat we een vaste partner hebben. We werken al sinds jaar en dag samen met Thierry, en vinden dat een hele fijne en vlotte samenwerking. Bij onze vorige IT-partners was er dikwijls een groot verloop van contactpersonen, maar ook dat zit bij Incrius dus goed!”

Incrius divider

Verhuis jij binnenkort naar een nieuwe site of levert je productie-omgeving wel wat uitdagingen op voor (het digitaliseren van) je IT-infrastructuur? 

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.

Ryhove – IT-ondersteuning speelt mee in professionalisering

Ryhove werkt sinds 2019 samen met Incrius voor de versterking en professionalisering van hun IT-departement. We laten Ryhove aan het woord om over dit geslaagd partnership te vertellen.

Peter Leyman, Directeur van Ryhove: “Ryhove is een maatwerkbedrijf dat in Gent en Merelbeke gevestigd is. Wij zijn een ex-beschutte werkplaats waar we zo’n 340 medewerkers tewerkstellen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze toegevoegde waarde zit in het aanbieden van werk op maat. Zo verpakken onze medewerkers food en non-food, maar bieden we ook assemblage en grafisch werk aan.”

“De subsidiërende Vlaamse Overheid heeft ons gevraagd om sterk te professionaliseren. Dan heb je een ondersteunend proces van IT nodig. Vandaar dat wij het noodzakelijk achtten om een beroep te doen op een externe partij met gepaste ervaring. Dat werd Incrius.”

“IT is op enorm veel verschillende domeinen actief in ons bedrijf. We hebben daar niet altijd een zicht op. We hebben ook niet altijd de juiste IT-competenties. Die hebben we daarom binnengehaald via Incrius. Onze mensen zijn daar alleen maar beter van geworden!” – Peter Leyman, Directeur van Ryhove

We Care

Zowel Peter De Winne, Account Manager bij Incrius, als Tim DeVriendt, Support & Project Manager, werken samen met Ryhove.

Peter De Winne: “Peter (Leyman) kwam oorspronkelijk bij ons aankloppen met een probleem met het netwerk van Ryhove. Nadat we dat probleem snel hadden opgelost, was het vertrouwen er snel. We zijn dan verder gaan kijken welke andere IT-projecten we konden opstarten om het bedrijf te helpen in de toekomst.”

“Binnen Incrius hebben wij een “We Care”-verhaal. Kort samengevat willen we onze klanten ondersteunen op regelmatige basis om proactief operationele IT-zaken op te nemen. We ontzorgen hen zodat zij sneller kunnen schakelen.”

“In het begin was er geen duidelijke visie,” bevestigt Tim. “Voor elk softwarepakket of nieuw IT-stukje dat erbij kwam, werden er nieuwe servers bijgeplaatst bij Ryhove. Maar daaraan zit natuurlijk wel een maandelijkse kost verbonden. Vanuit Incrius hebben wij dan gekeken hoe we het hele proces konden stroomlijnen, maar ook welke zaken we konden samenzetten én welke we konden afbouwen.”

Ondersteuning op maat van de klant

Tom Feys, Finance & IT Manager Ryhove: “We komen om de zoveel tijd samen met Incrius om te babbelen. We bekijken dan samen hoe we strategisch kunnen verdergaan in de toekomst. Dat gaat dan over infrastructuur, netwerk, applicaties, enz. Onze relatie is een partnership. Incrius adviseert en ontzorgt ons een beetje. Samen denken we na en bekijken we wat de beste oplossingen voor ons zijn in de toekomst.”

Tim: “Om Ryhove te ondersteunen in hun groei, hopen we de stabiliteit erin te krijgen op het vlak van IT. We willen ervoor zorgen dat iedereen dagdagelijks kan werken met alle oplossingen. Ook daarom is het belangrijk om iemand on-site te hebben. Die persoon kan alles wat sturen en kan beter aanvoelen wat de noden van Ryhove zijn. We willen echt weten waarmee de mensen bezig zijn en hoe we ze kunnen helpen om anders én beter te werken.”

Dat Ryhove beter geworden is van de samenwerking met Incrius bevestigt Peter Ryhove: “IT is op enorm veel verschillende domeinen actief in ons bedrijf. We hebben daar niet altijd een zicht op. We hebben ook niet altijd de juiste IT-competenties. Die hebben we daarom binnengehaald via Incrius. Onze mensen zijn daar alleen maar beter van geworden!”

Wil je zelf meer weten over hybrid en cloud, ben je benieuwd welke stappen je zelf kan ondernemen op je weg naar de modernere manier van werken of zoek je hulp bij het uitwerken van je toekomstvisie betreffende IT? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

VIGO – Zorgeloze wifi na stevige upgrade

“Het wifi netwerk van VIGO kreeg een stevige upgrade dankzij Incrius.”

VIGO Wifi upgrade Incrius netwerk Ruckus

 

VIGO – Helping people move on

VIGO helpt mensen graag vooruit in het leven. En dat doet deze Belgische specialist in technische orthopedie door elke patiënt de meest optimale rolstoel, prothese, schoen of orthese te bezorgen. Met zijn 500 medewerkers is VIGO uitgegroeid tot de absolute nummer één in ons land. Bovendien gooit ook de Poolse dochteronderneming van VIGO hoge ogen in de sector.

Het verouderde wifi-netwerk stond echter haaks op de groei en dynamiek van het bedrijf. En zo kwam Incrius in beeld. Zij implementeerden de bijzonder efficiënte Ruckus Wireless oplossing, die zorgt voor een betrouwbare connectiviteit in omgevingen met veel gelijktijdige gebruikers.

VIGO gebouw Wetteren Ruckus Wifi netwerk Incrius

 

 

 

VIGO – Helping people move on

“Onze gedateerde wifi-installatie, op sommige plaatsen meer dan tien jaar oud, was dringend toe aan een stevige refresh”, steekt IT-manager Dries Verbruggen van wal. “Zo werkten we met losstaande FAT Wireless Access Points en waren de toestellen sterk verouderd. Bovendien fungeren wij ook als datacenter voor onze Poolse collega’s. Kortom, we zaten met een erg traag en log wifi-systeem dat niet meer paste bij ons bedrijf. Een upgrade was dus meer dan welkom. Het project moest echter meer zijn dan alleen maar een opfrissing. Het on-premise kunnen draaien van de software, high availability, een efficiënte centrale beheerscontrole met goede tools voor alle vestigingen en een gemakkelijk uit te rollen systeem waren voor VIGO de belangrijkste vereisten.

Expertise en efficiëntie

Incrius denkt altijd mee met de klant en is grote voorstander van de Ruckus Wireless oplossing. “Toen ik me begon te informeren over de mogelijke oplossingen voor ons probleem, las ik veel goeds over Ruckus. Dit systeem is een mooie optie voor bijvoorbeeld Cisco Classic, en bovendien een pak goedkoper”, gaat Dries verder. “Ik was dan ook aangenaam verrast dat Incrius dit systeem kon aanbieden. En hun expertise werd al vanaf de eerste informerende gesprekken duidelijk. Incrius bracht onze situatie duidelijk in kaart en voerde een POC on site uit. Voor mij de beste manier om snel en efficiënt te werk te gaan. Al bij al nam het traject zo’n drie maanden in beslag, van het allereerste gesprek tot de uiteindelijke aankoop.”

Geslaagde samenwerking

VIGO bestelde bij Incrius 50 nieuwe Access Point toestellen en 2 virtuele controllers voor de beheerssoftware. Hiermee haalden ze een bijzonder efficiënt systeem in huis dat zorgt voor een pak minder configuratiewerk. Voor de uitrol van de Ruckus Wireless oplossing zorgde VIGO zelf. Ook de hosting doen ze in eigen beheer, een service die eventueel ook door Incrius kan worden voorzien.

“Ik ben erg tevreden over het Ruckus-product en de vlotte samenwerking met Incrius. Deze investering is trouwens goed voor 5 jaar want we hebben ook de nodige support gekocht op de toestellen. Zo kunnen we de komende jaren alvast op beide oren slapen, aldus nog Dries Verbruggen.

Dries Verbruggen – IT-manager