Exocet – Vlotte IT-migratie en dagelijkse ontzorging

Gebouw Bodegraven

Duroc maakt deel uit van de Exocet Groep en is gespecialiseerd in oppervlaktebehandeling en corrosiebescherming van metalen onderdelen. In 2014 nam Exocet Bodegraven Metaal over, een fabrikant van draadstangen, die sindsdien verzinkt worden bij Duroc. En in 2024 werd de groep nog wat groter dankzij de overname van Duracoat, dat plastic- en fluorcoatings tegen corrosie aanbrengt.

Aangezien IT een onmisbare rol speelt in zowel Duroc, Bodegraven als Duracoat, kwam bij zo’n groepsorganisatie wel het een en ander kijken. De groep rekende op vaste ICT-partner Incrius voor het vlotte verloop van hun IT-migratie. Ook koos Duroc-Bodegraven voor het We-Care pakket van Incrius om het dagelijkse IT-beheer mee op te volgen.

Van 3 tenants naar één Microsoftomgeving

Tim Stroobandt, IT-manager van Duroc, Bodegraven en Duracoat, vertelt waarom de groep nood had aan extra handen voor hun IT-migratie. “Vroeger hadden we bij Microsoft drie verschillende tenants: voor elk bedrijf één, met alle verschillende gebruikers. Dat was in de praktijk echter heel complex. Personen die voor alle drie de bedrijven werken, zoals ikzelf, hadden drie verschillende user accounts en de bijhorende licenties nodig. Bovendien was het ook niet vanzelfsprekend om data te delen tussen de diverse tenants.”

Al snel werd dus besloten om de verschillende tenants naar één M365-omgeving te brengen. Daarvoor klopte de groep aan bij Incrius, al sinds jaar en dag de vaste IT-partner van Duroc. “Uit praktische overwegingen kozen we ervoor om de tenant van Duroc naar die van Bodegraven te verhuizen”, legt Tim uit. “In die omgeving waren namelijk al virtuele servers opgezet om onze migratie van on-premise naar de cloud voor te bereiden. En de meeste mensen zijn actief bij Bodegraven, wat dit een logische stap maakte. Ook de tenant van Duracoat heeft Incrius ondertussen verhuisd. Het instellen en beheren van policy’s zal voortaan dus heel wat gemakkelijker verlopen.”

“Incrius adviseert ons steeds als ze zien dat er dingen kunnen veranderen en verbeteren. Maar het Incrius-team ontlast mij vooral: ze volgen erg veel op waarvoor ik zelf geen tijd kan maken. Een grote hulp voor de hele groep!” 
Tim Stroobandt, IT-manager van Duroc, Bodegraven en Duracoat

Duroc logo
Bodegraven logo
Duracoat logo
Productie Bodegraven

Hybrid cloudstrategie 

Bijna alle software die Duroc gebruikt, is geschreven door Emmanuel Hens, eigenaar van het bedrijf. Deze maatsoftware maakt het dus moeilijk om volledig naar de cloud te verhuizen. Voor Bodegraven is wel nog een migratie naar Azure gepland. De servers die vandaag on-prem staan, zullen dan integraal naar de cloud overgezet worden.

“Het hybride systeem werkt vandaag wel goed voor ons”, zegt Tim. “Het is wél de bedoeling om onze hele fileshare naar SharePoint en OneDrive te krijgen. Ook hiervoor doen we een beroep op Incrius.”

We-Care: periodiek IT-onderhoud door Incrius

Door de fusie van Duroc met Bodegraven, en later Duracoat, kwam er uiteraard ook meer werk op IT-manager Tim Stroobandt af. Daarom koos de groep voor een We-Care contract via Incrius.

Tim: “We-Care is voor elke klant van Incrius een stukje maatwerk. Je kiest welke diensten erin zitten en welke niet. Incrius zorgde sowieso al voor ons VPN-beheer, monitoring van onze servers, en onze volledige netwerkinfrastructuur en connectiviteit. Met We-Care komen daar nog heel wat zaken bij. Zo hebben we bewust gekozen om ook user awareness in ons contract op te nemen, net als het globale beheer van handtekeningen.”

“Maar het belangrijkste dat er via We-Care nog bijkomt, zijn de gebruikersproblemen. Als onze medewerkers problemen ervaren, bijvoorbeeld met Outlook of Word, dan zullen hun vragen in de toekomst rechtstreeks bij Incrius terechtkomen. Zo kan ik mij toespitsen op de globale IT-planning en zaken zoals de implementatie van software.”

“Phishing en dergelijke praktijken zijn vandaag alom aanwezig. Daarom vinden we het belangrijk om ook meer user awareness te creëren bij onze medewerkers. Een taak die Incrius via We-Care op zich zal nemen.” Tim Stroobandt, IT-manager van Duroc, Bodegraven en Duracoat

Incrius We-care schema
Corrosiebescherming Duroc

Ontzorging voor de interne IT-dienst

“De samenwerking met Incrius dateert al van voor mijn tijd bij Duroc”, weet Tim. “Zo’n lang partnerschap is alleen mogelijk als de samenwerking goed verloopt. Incrius is vlot bereikbaar en heel toegankelijk. We kunnen altijd bij hen terecht als we intern vragen of problemen hebben. Omdat Incrius onze servers monitort, nemen ze proactief contact op als zij bepaalde issues opmerken. Zo hoef ik daar zelf eigenlijk nauwelijks mee bezig te zijn.”

Incrius divider

Heb jij meerdere Microsoft tenants die je graag wil samenvoegen of heb je interesse in ons We-care aanbod zodat je tijd overhoudt voor andere zaken? 

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.

CONTACTEER ONS

Quite possibly you’ll like us

Ons kantoor

Incrius N.V.
Dorpsstraat 19
BE-9270 Laarne
België

E-mail: hello@incrius.be
Tel: +32 9 231 26 88

Ondernemingsnummer: BE0418477301
Openingsuren
maandag - vrijdag:
08:30 - 12:30 / 13:00 - 17:00
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van

nieuwe artikels, producten, diensten en events.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Voluit – Vlotte migratie en overstap naar de cloud

logo Voluit

Voluit is een non-profitorganisatie die actief is in de zorgsector. Deze vzw begeleidt volwassenen met een beperking in dagbesteding, wonen, werken en vrije tijd. Onder haar huidige naam is Voluit vzw pas sinds 1 januari 2023 actief. Toen besloten de organisaties Obra/Baken en Den Dries om hun krachten te bundelen en er samen ‘voluit’ voor te gaan.

Bij zo’n fusie komt telkens heel wat kijken, ook op het vlak van IT. In hun zoektocht naar een IT-partner klopte Voluit bij Incrius aan.

Ondersteuning op maat van Voluit

Maurice Vansteenkiste, ICT-medewerker bij Voluit, vertelt waar zijn team precies naar op zoek was. “Bij Voluit werken we momenteel met z’n tweeën op de IT-dienst. Zowel mijn collega als ikzelf hebben eigenlijk geen IT-opleiding gevolgd: ik ben maatschappelijk werker en Dirk is orthopedagoog. We zijn allebei organisch tot IT-medewerker uitgegroeid. Dat lukt prima, maar voor de migratie van Obra/Baken en Den Dries hadden we nood aan een partner met de juiste knowhow en ervaring om alles in goede banen te leiden. Die partner vonden we in Incrius.”

“Incrius paste vanaf het begin hun manier van werken en communiceren aan ons aan”, vertelt Maurice. “Michael en Glenn kwamen niet met dure begrippen en moeilijke technische termen aandraven, maar met begrijpelijk en straightforward taalgebruik. Dat apprecieerden wij vanuit onze achtergrond enorm.”

“Maar wat hen voor ons écht van andere IT-ondersteunende bedrijven onderscheidt, is het verhaal dat Incrius vertelt. Ze doen alles samen met de klant, in onderling akkoord en met respect voor onze eigen input en waarden. Die focus op samenwerken is precies wat we nodig hadden.” Maurice Vansteenkiste

Plaats begeleid werk
woongedeelte
kookactiviteit op het terras
Begeleid werken in de serre

Omschakeling naar Microsoft 365 en de cloud: complete transitiebegeleiding van a tot z

Obra/Baken werkte voor de fusie al met het Microsoft 365-pakket en zat daarbij ook al volledig in de cloud. Bij Den Dries lag dit anders. Daar werd in een Google-omgeving gewerkt, waarbij zorgdossiers op lokale servers stonden die via VPN-verbindingen toegankelijk waren. Met de samensmelting tot Voluit wilde de organisatie volledig naar Microsoft overschakelen en naadloos in de cloud samenwerken. Een opdracht op maat van Incrius, als Microsoft Solutions Partner For Modern Work.

Maurice Vansteenkiste: “Onze zorgverleners steken al hun tijd natuurlijk het liefst in de zorg voor hun cliënten. Het was dus belangrijk dat de migratie van beide bedrijven ook op het vlak van IT efficiënt gebeurde. Met de hulp van Incrius is die switch goed verlopen.”

“Voor Obra/Baken betekende dit een omschakeling van werken in SharePoint-sites naar Microsoft Teams. Dat is nu onze enige ingang naar documenten en werkplaatsen. Voor de collega’s van Den Dries was de stap iets groter”, vervolgt Maurice. “Zij maakten de overstap van Google naar Microsoft 365. Maar ik zie dat iedereen heel vlot met de nieuwe Teams-omgeving omgaat. Ook het mailverkeer is een stuk afgenomen. We doen nu immers alles in Microsoft Teams. We delen daar nieuws in ons algemene infokanaal, werken samen aan documenten en communiceren met elkaar via de chatfunctie.”

Efficiënter beheer van IT-apparatuur

Samen met Incrius implementeerde Voluit sinds de migratie ook een oplossing voor eindpuntbeheer. Via Microsoft Intune en Endpoint Protection worden alle toestellen van medewerkers nu beter bijgehouden en opgevolgd. Zo behoudt de organisatie niet alleen het overzicht over alle IT-apparatuur die in omloop is, maar kan ze indien nodig ook toestellen vanop afstand blokkeren. Een belangrijk gegeven om de zorginformatie van cliënten veilig te stellen.

Maurice Vansteenkiste: “Dat we zoveel verschillende oplossingen kunnen combineren binnen het systeem van Microsoft 365, was voor Voluit ook een extra reden om voor deze cloudomgeving te kiezen.”

“Als non-profitorganisatie ontvangen we bovendien een jaarlijkse toelage voor Azure, waardoor we ook daar voordelig gebruik van kunnen maken om onze boekhoudsoftware beschikbaar te stellen op diverse locaties. Dat onze middelen als vzw beperkter zijn dan commerciële bedrijven, is trouwens nog iets wat Incrius al snel heel goed begreep”, besluit Maurice. “Hun mensen hielden hier rekening mee doorheen het hele traject en volgden de opdracht stap voor stap samen met ons op. Incrius voelde op alle vlakken echt aan als een natuurlijke partner voor Voluit!”

Begeleid werken
werken in de tuin
zelfstandig rugzak maken
weekplanning schema

Samengevat: een overzicht van de taken die Incrius, Microsoft Solutions Partner For Modern Work, voor Voluit uitvoerde als onderdeel van dit project:

  • Advies over de basic set-up van de migratie
  • Plan van aanpak met gefaseerde planning in Milestones

Milestone 1: architectuur uitwerken en afstemmen
– Voorbereidende vergaderingen om gebruikerssjablonen, security groups, Intranetarchitectuur, notificatie- en communicatieflows … af te stemmen

– Samenwerking met IT en ambassadeurs van Voluit om het standpunt van de eindgebruikers af te toetsen
Milestone 2: testomgeving voorbereiden
– Aankoop licenties Microsoft M365
– Configuratie Microsoft Intune, Teams en SharePoint
– Intranetmigratie en -opzet
– Opleidingen eindgebruikers met Q&A
Milestone 3: implementatie nieuwe M365-omgeving
– Oude omgeving blokkeren en redirecten
– Stand-by voor ondersteuning
Milestone 4: telefonie via Teams activeren
Milestone 5: overschakeling MS Access naar PowerPlatform
Milestone 6: verwijderen oude omgevingen

Incrius divider

Wil jij binnenkort je hele IT-omgeving omschakelen naar de cloud of wil je net zoals Voluit verschillende vestigingen migreren tot één samenhangende (infra-)structuur?

Laten we samen op zoek gaan naar de oplossing die het best bij je onderneming past.